0730 50 40 10

Primăria refuză să emită Autorizația 

Funcționarul primăriei tergiversează dosarul 

Înscrierea în audiență și susținerea dosarului 

Refuzul justificat versus incompetență, sau rea-credință

Precizări pentru antreprenori 

 

Primăria este o instituție a puterii administrative locale, care este condusă de un primar

Primăriile administrează localități (municipii, orașe și comune) și au o serie întreagă de responsabilități și competențe. 

În plus, de obicei, primăriile au în subordine un număr de alte instituții, iar uneori înființează companii, pentru prestarea anumitor servicii de interes public

În aceste condiții, agenții economici sunt nevoiți să relaționeze destul de frecvent cu primăria competentă teritorial, sau cu vreuna dintre instituțiile sale subordonate, iar această relație nu funcționează întotdeauna așa cum ar trebui! 

Funcționarul primăriei tergiversează dosarul 

Ce poți face atunci când un funcționar dă dovadă de rea-voință, te duce cu vorba, inventează motive, îți mai cere o hârtie, iar în final refuză nejustificat să-și facă treaba?

Conform art. 8 (1)  din Legea Contenciosului administrativ

Persoana vătămată într-un drept recunoscut de lege, sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, nemulțumită de răspunsul primit la plângerea prealabilă adresată autorității publice emitente sau dacă nu a primit nici un răspuns în termenul prevăzut la art. 7 alin. (4), poate sesiza instanța de contencios administrativ competentă, pentru a solicita anularea, în tot sau în parte, a actului, repararea pagubei cauzate și, eventual, reparații pentru daune morale. De asemenea, se poate adresa instanței de contencios administrativ și cel care se consideră vătămat într-un drept al său, recunoscut de lege, prin nesoluționarea în termen sau prin refuzul nejustificat de soluționare a cererii.”

 

Trebuie să reținem și să excludem, încă de la început, situațiile în care funcționarul primăriei refuză în mod justificat să emită Autorizația de Funcționare, Avizul, Certificatul de Urbanism, sau orice alt tip de document, din cauză că solicitantul nu îndeplinește condițiile minime impuse de lege. Nu analizăm aceste situații aici. 

Dar ce poți face atunci când primăria refuză nejustificat să-ți emită un document? 

Funcționarul refuză un anumit document, sau o explicație

În practică ne-am întâlnit cu mai multe astfel de situații. De fapt, expresia ”viața bate filmul” se aplică cu succes și aici! 

Ni se întâmplă ca o primărie să accepte fără probleme un anumit document, dar o altă primărie, sau o instituție din subordine, să refuze cu desăvârșire actul respectiv.

Ne-am confruntat cu o astfel de situație într-unul dintre demersurile efectuate la Poliția Locală Sector 2, care a refuzat cu încăpățânare să accepte un Răspuns oficial emis de DSP București și a insistat ca beneficiarul-petent să obțină o Notificare de Certificare a Conformității cu normele de igienă și sănătate publică, deși prevederile legale aplicabile nu impuneau obținerea unui astfel de document pentru domeniul său de activitate (aspect precizat în mod clar în răspunsul oficial obținut anterior de DSP). 

 

Ce este de făcut când demersul se blocheză? 

Noi considerăm că e bine să începem prin a stabili o întâlnire cu persoana care coordonează activitatea funcționarului responsabil de procesarea dosarului nostru, sau să ne înscriem în audiență, în funcție de procedura stabilită la nivelul instituției. 

O parte dintre situații s-au rezolvat la acest nivel, fiindcă nu e vorba, întotdeauna, de rea-voință, iar blocajul poate să apară din multe alte cauze! 

Îmi amintesc de un demers de autorizare a funcționării, pe care l-am efectuat la Primăria Sectorului 1, unde unul dintre dosare s-a blocat datorită faptului că funcționarul respectiv interpreta într-o manieră excesivă o anumită prevedere din hotărârea de consiliu local. Ni se cereau Acorduri semnate de 13 vecini, când în realitate erau suficiente doar două, de la vecinii direcți, ceilalți aflându-se la distanțe mult prea mari. 

Am fost nevoiți să ne înscriem în două audiențe la nivelele ierarhice superioare, unde am prezentat planuri topografice tipărite într-un format mare și am explicat situația în fața unor persoane capabile să-și asume responsabilitatea unei decizii, dar am reușit să lămurim situația și să obținem Autorizația de Funcționare. Nu era vorba de rea-credință, ci de superficialitate și fugă de răspundere. 


Serviciile  JF  se adresează celor care își prețuiesc timpul,
vezi listă  servicii  


 

Refuz nejustificat al instituției. Ce facem?

Așa cum am menționat mai sus, dacă, în urma analizei setului de documente, reprezentantul primăriei constată că solicitantul nu îndeplinește condițiile minime impuse de actele normative, este normal să refuze emiterea documentului solicitat. Își face meseria!

Însă chiar și în această situație, instituția trebuie să ofere o scurtă explicație, care să ia forma unui document oficial, clar formulat și asumat de persoana, sau persoanele, care reprezintă instituția în chestiunea respectivă.

Dar dacă refuzul funcționarului primăriei este nejustificat, sau abuziv?

Într-o lume ideală, sau chiar și într-o țară situată ceva mai la vest, răspunsul ar fi evident. Însă noi ”existăm” în România, o țară în care verbul ”a trăi” și-a pierdut o parte din înțeles. 

Obosim și renunțăm să le mai cerem instituțiilor să slujească și să apere interesul cetățeanului, astfel că unii/ mulți dintre funcționari uită, sau își ignoră cu bună-știință îndatoririle de serviciu comportându-se precum un vătaf pe moșie.

Discutând pragmatic, procedura actuală nu este deloc prietenoasă, astfel că și decizia trebuie luată tot pragmatic. 

În exemplul de mai sus, în care Poliția Locală Sector 2 a solicitat obținerea unei Notificări de Certificare a Conformității cu normele de igienă și sănătate publică, deși documentul nu era necesar, a fost mult mai ușor și mai rapid să obținem respectivul document, decât să alegem varianta de a chema în judecată instituția

Iar funcționarii publici cunosc și profită de această situație (procedură greoaie, termene lungi, etc), astfel că, uneori, e mai ușor să te conformezi, deși drepturile îți sunt încălcate (antreprenorul are nevoie să înceapă activitatea cât mai curând, fiindcă are de plătit chirii, salarii, impozite, etc).

Însă uneori, doar uneori, funcționarii ”întind coarda” prea tare, abuzează, își bat joc de timpul nostru și de răbdarea noastră!.. Ce facem atunci?

 

Respectă procedura prealabilă 

 

Celor vătămați într-un drept, sau interes legitim, noi vă spunem să încercați să vă canalizați energia într-un demers coerent, adică să urmați procedura prealabilă, iar, ulterior, să chemați instituția în judecată!

 

Așadar dacă Primăria refuză să răspundă cererii dumneavoastră, sau o soluționează incomplet, se ajunge într-o situație de drept administrativ, motiv pentru care este obligatorie plângerea prealabilă potrivit art. 8 din legea 554/ 2004 republicată.

Dacă sunteți nemultumit(ă) de răspuns, sau răspunsul nu este comunicat în termen de 30 zile, ori nu este comunicat deloc, vă puteți adresa instanței competente printr-o acțiune cu obiectul  refuz soluționare cerere ”.


Serviciile  JF  se adresează celor care își prețuiesc timpul,
vezi listă  servicii  


Precizări pentru antreprenori 

Din 2007 până acum am relaționat cu multe instituții, ne-am confruntat cu multe situații și am adunat multă experiență practică, așa că ne străduim să păstrăm o atitudine echilibrată față de problemele expuse mai sus. 

Chemarea în judecată a unei primării, sau a vreunei alte instituții nu este niciodată prima noastră opțiune. De obicei, căutăm să explicăm, să intrăm în audiență și să lămurim toate aspectele neclare.

Însă, există situații în care abordările uzuale nu dau roade, iar funcționarii nu-și fac treaba, ba chiar refuză cu ostentație să coopereze! 

Într-o astfel de situație, trebuie să analizați opțiunile în mod pragmatic și să alegeți.  

Iar, celor care apelează la serviciile noastre, noi le spunem că pot chema în judecată primăria, sau orice altă instituție, dacă au fost vătămați într-un drept, sau interes legitim

De asemenea, putem discuta despre ”încălcarea de către funcționarii publici, cu vinovăție, a îndatoririlor de serviciu”, dar asta este, deja, o chestiune, pe care o analizăm în concret, în fiecare caz în parte. 


Specialiștii  JF  analizează și îți prezintă o imagine realistă a situației în care te afli,

vezi listă  servicii  


 

Procedura prealabilă și acțiunea în contencios admnistrativ

În situația în care demersurile uzuale nu dau rezultate, iar instituția refuză nejustificat să emită documentul solicitat, 

 

Serviciile noastre, în ordinea lor firească, sunt:  

  • analizăm informațiile și documentele furnizate beneficiar 

    • așa cum am menționat în cadrul articolului, dacă, în urma analizei dosarului, funcționarul instituției constată că nu sunt îndeplinite anumite condiții impuse de lege, este normal să refuze emiterea documentului solicitat...

  • discutăm scenarii; oferim consultanță și îndrumări 

    • practic analizăm scenarii de lucru împreună cu beneficiarul, pentru a identifica varianta potrivită, sau calea cea mai avantajoasă pentru clientul nostru.  

  • ne înscriem în audiență și susținem solicitarea beneficiarului 

    • în cadrul întâlnirii vom prezenta documente și vom argumenta solicitarea, 

  • întocmim plângerea prealabilă 

    • ne asigurăm de faptul că documentul, sau documentele întocmite îndeplinesc condițiile de fond și formă; întocmim documentele în mod corect și complet; 

  • ne deplasăm la sediul instituției și ne asigurăm de îndeplinirea formalităților în relația cu instituția, după caz

    • înregistrăm plângerea prealabilă la registratura instituției, sau o trimitem prin poștă, conform procedurii legale

  • efectuăm orice alte formalități, sau activități conexe 

    • în practică, pot să apară diverse situații particulare, ce trebbuie clarificate 

  • ne întâlnim cu beneficiarul, pentru a discuta și stabili detaliile acțiunii 

    • clarificăm toate detaliile, pentru a ne susține cât mai bine și mai convingător punctul de vedere 

  • întocmim și depunem cererea de chemare în judecată la instanța competentă 

    • unul dintre avocații noștri va întocmi și va depune acțiunea 

  • desfășurăm alte activități, conform pachetului de servicii stabilit cu beneficiarul. 

 

Timpul tău este prețios și irecuperabil,

iar tu ai fi mai eficient în domeniul tău. 

***

Alege serviciile  JF   ca să câștigi timp!

Oferta rapida asistata/call-center

Preferi să ne contactezi telefonic? Ne găsești de Luni până Vineri între 09.00 - 18.00

Completeaza formularul si te vom contacta cand doresti pentru Ofertare Rapida
Ofertare Rapida
x

Designed and developed by

Top

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Detalii aici De acord