vezi aici: Autorizare DSV fast-food, sau pizza delivery
Cateringul nu necesită neapărat un spațiu cu vad comercial. În fapt, majoritatea firmelor de catering nu se află în zone comerciale, sau de birouri, ci s-au orientat către spații de producție situate în vecinătatea acestor zone.
spațiile sunt semnificativ mai ieftine
majoritatea au dimensiuni mai mari
sunt mai ușor de compartimentat, amenajat și utilat
formalitățile legale sunt, de obicei, mai simple
Ce este, de fapt, cateringul? Este o activitate comercială constituită, în principal, din realizarea, furnizarea si servirea de preparate culinare.
Începutul afacerii este reprezentat de identificarea spațiului, sau spațiilor de lucru necesare pentru desfășurarea activității, analiza nevoilor concrete de investiții, precum și cele referitoare la demersurile legale, ce trebuie efectuate și implicațiile acestora.
Take-away-ul este, de fapt, o extensie a activității de catering, care implică, în plus, operarea unuia, sau mai multor spații cu vad comercial, în care sunt oferite spre vânzare preparate alimentare frecvent solicitate de consumatori.
În practica actuală ne întâlnim cu două situații distincte:
[1] unități de catering, care funcționează în baza unui Document de Înregistrare Sanitară Veterinară și care își desfășoară activitatea, de obicei, în spații de dimensiuni mai reduse.
[2] unități de catering, care funcționează în baza unei Autorizații Sanitare Veterinare, în spații de dimensiuni mai mari, care depășesc, de obicei, 150-200 mp și sunt compartimentate, amenajate și utilate, astfel încât să satisfacă un nivel ridicat de exigență.
Cele două tipuri de unități de catering sunt evaluate și înregistrate, sau autorizate, în baza a doua acte normative distincte.
Autorizația sanitară veterinară permite firmei deținătoare să încheie contracte cu grădinițe, scoli, instituții și să își livreze produsele în afara țării, în timp ce Documentul de Înregistrare sanitară veterinară nu permite încheierea unor astfel de contracte.
Bineînțeles, pentru funcționarea legală vor fi necesare și alte demersuri, în funcție de caz, cum sunt cele de la DSP, ISU, sau primăria locală.
Pentru unitățile de catering de dimensiuni mai reduse, formalitățile sunt mai simple, însă cele care își desfășoară activitatea în spații de peste 200 mp au nevoie de Autorizație de Securitate la Incendiu, pentru a funcționa legal.
[Vezi detalii în tab-ul Documente]
înființarea punctului de lucru la Registrul Comerțului - câteva zile
demersuri de autorizare la primărie - 30 zile
În total, va dura de aproximativ 2 luni și jumătate.
Specialiștii JF analizează și îți prezintă o imagine realistă a situației în care te afli,
Vei afla, astfel, ce ai de făcut pentru a funcționa în deplină legalitate.
▼
Începem cu verificarea spațiului |
Reglementările urbanistice permit desfășurarea activității de catering? Verificăm alte detalii din perspectiva normelor sanitare, sanitare-veterinare, securitatea la incendiu, protecția mediului, altele... |
▼
verificăm planul propus de beneficiar |
la solicitarea beneficiaurlui putem realiza o propunere de plan de amenajare și utilare a spațiului cu respectarea normelor specifice |
▼
analizăm actele și pregătim dosarele |
Îi comunicăm beneficiarlui lista actelor necesare în demersurile de autorizare și analizăm actele furnizate de beneficiar |
Întocmim documentații, completăm formulare și pregătim dosarele necesare în demersurile de autorizare la DSVSA, DSP, eventual, ISU |
▼
demersuri la DSVSA, DSP, eventual, ISU |
depunem dosarele la DSVSA, DSP și, eventual ISU (doar în zona București-Ilfov) |
vă ajutăm să vă pregătiți pentru controalele de autorizare (listă documente, altele) |
Dacă te ocupi singur, ai putea spune că nu te costă nimic! Caută informații, studiază-le, alcătuiește dosarele, du-te și depune-le. Ai nevoie de timp, răbdare și perseverență.
Câte ore vei aloca pentru aceste demersuri legale? Ce ai mai putea să faci în timpul respectiv?
Serviciile JF se adresează celor care îți prețuiesc timpul!
[Vezi prețuri în tab-ul Tarife]
Însă trebuie să-ți asumi eventualele consecințe! Probabil că te vei ”descurca” la unele controale, dar pentru cât timp?
După care să începi activitatea, iar asta ar trebui să fie varianta corectă, dar acest scenariu se dovedește a fi foarte dificil și împovărător pentru investitorul, care trebuie să susțină o serie întreagă de cheltuieli, așteptând ca funcționarii să-i emită documentele.
Iar un funcționar public rezonabil va aprecia buna credință și eforturile continue ale investitorului, pentru intrarea în legalitate, însă nu va tolera perpetuarea acestei situații pentru o durată nejustificată,
Cum încep activitatea de catering?
Ce este important pentru o afacere de tip take away?
Catering și Take Away. Înființare și Autorizații
În legislația urbanistică, sanitară veterinară, de sănătate publică, altele există o serie întreagă de norme și restricții, de care trebuie să ții cont și care îți pot afecta planurile. Analiza actelor spațiului/ imobilului trebuie să fie una dintre primele activități întreprinse.
Ai înființat firma, sau punctul de lucru? Dacă nu, o putem face noi!
Pentru ambele tipuri de afaceri este important spațiul de lucru (bucătăria). Oferim consultanță privind corecta amenajare și utilare, după care depunem dosarul la DSVSA și îți spunem cum să te pregătești pentru controlul de autorizare.
Pentru catering nu este necesar un spațiu cu vad comercial, însă pentru take away acest detaliu este foarte important.
Pentru amenajări pot fi necesare, după caz, demersuri urbanistice, însă nu întotdeauna.
Pentru a funcționa legal, trebuie să ai în vedere demersuri la DSV (Direcția Sanitară Veterinară), DSP (sănătate publică), ISU (Inspectoratul pentru Situații de Urgență - Pompieri), APM (Mediu), primărie și alte instituții.
În funcție de dimensiunile spațiului, amplasament, capacitate de producție și alte detalii, demersurile se vor putea finaliza cu o simplă Negație (atunci când nu vă încadrați în categoria celor care au nevoie de autorizație), sau poate fi necesară autorizarea.
Abia ulterior vom întocmi și vom depune dosarul la primărie/ sau/ poliția locală (acolo unde este cazul). Pe raza unor primării nu este necesară autorizarea activității de catering, însă asta nu vă absovă de celelalte obligații, pe care le aveți conform legislației sanitare, sanitar veterinare, etc!
Ne vom ocupa de toate aceste demersuri și multe altele!
Pentru ca tu să te poți ocupa de dezvoltarea afacerii tale!
Specialiștii JF analizează și îți prezintă o imagine realistă a situației în care te afli,
Vei afla, astfel, ce ai de făcut pentru a funcționa în deplină legalitate.
Putem oferi consultanță, întocmim actele și relaționăm cu fiecare instituție.
Pe de o parte, detalii concrete privind spațiul de lucru, mai exact, dacă se pretează activităților de alimentație publică/ producție/ catering?
Pe de altă parte, actele spațiului, planurile, cadastru, destinația constructivă, precum și reglementările urbanistice ale zonei, pentru cazul în care vor fi necesare demersuri de acest tip.
Pentru deschiderea unei unități de catering trebuie să stabilești, în primul rând, dacă va fi
o unitate înregistrată sanitar veterinar, sau
o unitate autorizată sanitar veterinar,
Bineînțeles, vor fi aceleași zone principale (depozitare, procesare, ambalare, livrare, vestiar, etc), dar nivelul de exigență și spațiul necesar celor două tipuri de unități va fi diferit!
De obicei, colaborările noastre încep cu o evaluare a spațiului, după care relația cu DSVSA se desfășoară astfel:
[1] Noi facem o propunere de amenajare și utilare (pe care o concepem în baza discuțiilor purtate cu beneficiarul);
[2] DSV vine în control, pentru a evalua propunerea și pentru a verifica actele societății (contracte, fișe, proceduri, după caz), dar și alte detalii;
[3] În funcție de ceea ce constată la fața locului, inspectorii DSV (medicii veterinari) pot propune înregistrarea/ autorizarea, sau pot solicita măsuri suplimentare, ori completări ale actelor prezentate.
Punctul de vedere oficial (Negația) este documentul pe care noi îl recomandăm clienților nostri, fiindcă este varianta cea mai simplă, iar DSP nu emite Autorizaţii pentru desfăşurarea activităţii de catering, deoarece o astfel de autorizaţie NU există!
Bineînțeles, întocmim frecvent alte tipuri de dosare, cum este cel pentru obținerea Notificării de Certificare a Conformităţii cu normele de igienă și sănătate publică, însă această procedură este opțională.
În general, activitățile se desfășoară astfel:
(1) Noi analizăm actele furnizate de beneficiar, întomim o Adresă, sau un foarte scurt memoriu în care descriem imobilul și prezentăm o serie de informații relevante pentru pompieri;
(2) Dacă este necesar, obținem documente suplimentare de la OCPI,
(3) Depunem setul de acte la ISU;
(4) ISU analizează și ne dă un răspuns oficial (Negație, dacă vor considera că nu este necesară autorizarea).
Procedura e mai complicată și începe neapărat cu o evaluare la fața locului, după care:
(1) Arhitectul nostru întocmește o propunere, pe care o depunem la ISU în vederea obținerii unui Aviz;
(2) Dacă ISU este de acord cu propunerea, va emite Avizul. În caz contrar, va solicita refacerea documentației;
(3) După obținerea Avizului (soluție tehnică propusă) se trece la executarea amenajărilor (conform propunerii/ Avizului);
(4) După executarea lucrărilor, ISU vine în control, pentru a verifica execuția; (5) Dacă totul este în regulă, va fi întocmit un proces verbal de recepție, iar ulterior, va fi emisă Autorizația ISU.
APM poate emite Autorizatie de Mediu, sau punct de vedere, in functie de caz!
Firmele de catering nu au nevoie, de obicei, de Autorizație de Mediu, mai ales, că cele care funcționează în baza unui Document de Înregistrare Sanitară Veterinară au o activitate cu un volum relativ redus.
Însă firmele de catering mai mari, care funcționează în baza unei Autorizații Sanitare Veterinare, pe lângă activitatea de catering, mai desfășoară diverse activități de producție/ fabricare, conform unor coduri CAEN specifice, pentru care poate fi nevoie de Autorizatie de Mediu, cum ar fi
activitatea de Fabricare a Înghețatei,
sau activitatea de Fabricare a pâinii; fabricarea produselor proaspete de patiserie, sub condiția unui volum de producție mai mare de 1t/ zi produs finit.
În București procedura de autorizare a activității de catering prezintă diferențe de la un sector la altul.
Primăria Sectorului 1 emite autorizatii de functionare pentru firme de catering începand din ianuarie 2018, iar structura dosarului este similara celor intocmite pentru restaurant, bar, balciuri, parcuri de distractii si alte activitati recreative si distractive.
Primăria Sectorului 2 prin Poliția Locală Sector 2 nu emite autorizatii de functionare pentru acest tip de activitate, asa ca firmele de catering care functioneaza pe raza acestui sector nu au nevoie de autorizatie de la primarie pentru a functiona legal.
Primăria Sectorului 3 are o procedură destul de prietenoasă, dar, uneori, termenul de emitere al Autorizaţiilor de Functionare depăşeşte termenul legal, iar unii dintre funcționari nu au calitățile necesare pentru a lucra cu publicul.
Primăria Sectorului 4 are o procedură destul de greoaie, iar maniera de contractare a serviciilor de salubrizare a ingreunat-o și mai mult
Primăria Sectorului 5 a reprezentat o surpriză plăcută - dosarele au fost analizate și procesate eficient și rapid!
Primăria Sectorului 6 are o procedură relativ simpla si prietenoasă, dar poate n-ar strica putina flexibilitate.
Pe de o parte,
Documentul de Înregistrare Sanitară Veterinară, sau Autorizația Sanitară Veterinară, în cazul firmelor mai mari vor fi necesare oricărei firme de catering.
august 2022: Autorizare DSV fast-food, sau catering-mic, ori pizza delivery
Pe de altă parte, în funcție de situație, amplasament, caracteristici ale imobilului și alte detalii, pentru funcționarea legală mai pot fi necesare alte documente, cum ar fi:
Autorizația, Avizul, sau Acordul de Funcționare, după caz.
Lista exactă a celorlalte documente necesare funcționării legale poate varia în funcție de mai mulți factori, cum ar fi: dimensiunile spațiului, capacitatea de producție, dar și pretențiile autorităților locale, conform metodologiilor adoptate prin hotărâri de consiliu local.
Este emis pentru un spațiu de lucru și o firmă anume și rămâne valabil atâta vreme cât condițiile, ce au fost evaluate în teren de inspectorii DSV și care au stat la baza emiterii documentului, rămân neschimbate.
Documentul de Înregistrare sanitară veterinară este un document foarte important pentru firmele de catering, sau take away, prin care firma face dovada faptului că:
deține un spațiu amenajat și utilat corespunzător,
are personal specializat, care cunoaște și respectă normele sanitare-veterinare,
iar procedurile interne de lucru respectă aceleași norme sanitare-veterinare.
Este emisă în baza Ordinului 57/ 2010 modificat în 2019. A nu se confunda cu Documentul de Înregistrare Sanitară Veterinară menționat mai sus.
Autorizația Sanitară Veterinară îi permite titularului să încheie contracte cu grădinițe, școli și instituții publice. De asemenea, titularul firma își poate livra produsele și în afara țării.
Pentru obținerea Autorizației de Funcționare este necesar un spațiu mai mare și mai bine utiliat, iar evaluarea DSVSA este mai exigentă.
Sunt documente emise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență.
De obicei, spațiile de alimentație publică care depășesc 200 mp sunt cele care au nevoie de Autorizație de Securitate la Incendiu, dar suprafața nu este singurul criteriu.
În aceste condiții, pentru majoritatea spațiilor mai mici și ușor de evacuat nu va fi necesară autorizația, iar ISU va emite un Punct de Vedere Oficial, denumit generic Negație, pe care îl puteți folosi, ulterior, la primărie.
Este vorba de verificarea felului în care spațiul propus de beneficiar se pretează pentru desfășurarea activităților de alimentație publică.
Include consultanță generală și o vizită la spațiu (doar în București-Ilfov).
Pachetul NU include demersuri propriu-zise și precede serviciile din pachetul Standard.
La conceperea prezentului pachet de servicii am avut în vedere o unitate relativ mică.
Analizăm un volum mai mare de documente, comunicăm constant cu beneficiarul pentru clarificarea detaliilor și îi oferim consultanță și îndrumări, lucrăm o propunere de plan de amenajare și utilare, lucrăm memoriul tehnic și pregătim dosarele pentru DSP și DSP.
După depunerea dosarelor, vom păstra legătura telefonic și pe email și vă vom spune cum și cu ce să vă pregătiți pentru controalele de autorizare.
Ne asumăm depunerea dosarelor doar în București și jud. Ilfov.
La conceperea prezentului pachet de servicii am avut în vedere nevoile unităților relativ mici (bistro, fast-food, pizzerie, etc).
Include un demers simplificat la ISU prin care solicităm un punct de vedere oficial privind eventuala obligație legală de a efectua demersuri de avizare/ autorizare privind securitatea la incendiu pentru spațiul propus de beneficiar.
În urma analizei documentelor și informațiilor, ISU poate emite un răspuns negativ (adică NU este necesară autorizarea), sau pozitiv, caz în care trebuie să efectuați demersuri de avizare/ autorizare (NU sunt incluse în ofertă!).
Suplimentar, putem efectua un demers similar la Agenția de Protecție a Mediului, pentru situațiile în care primăria vă solicită un astfel de document în procedura de autorizare.
Poți completa formularul de mai jos,
sau ne poți contacta telefonic.
Dacă nu știi exact, ce servicii sunt necesare firmei tale de catering, sună-ne!
Consultanții noștri îți vor adresa întrebări ajutătoare.
Vom stabili împreună o scurtă listă de activități și demersuri relevante,
După care îți vom transmite o Ofertă de servicii.