Recodificarea conform CAEN Rev.3. Obligațiile agenților economici și interpretarea instituțiilor

Recodificarea conform CAEN Rev.3. Obligațiile agenților economici și interpretarea instituțiilor

Noul cod CAEN (Rev. 3) a intrat în vigoare din data de 01 ianuarie 2025. 

În teorie, nu a fost stabilit un calendar exact, sau un termen limită, ba dimpotrivă, s-a stabilit că trecerea la noua clasificare CAEN Rev. 3 se va face treptat, atunci când fiecare agent economic va avea nevoie, să facă o modificare la Registrul Comerțului. 

În practică, situația nu este deloc clară, iar reprezentanții diverselor instituții au venit cu interpretări proprii privind obligativitatea trecerii la noua clasificare CAEN Rev.3, care au creat mai mult haos, mai ales că recent au fost adoptate și au intrat în vigoare o serie de acte normative de nivel național și local referitoare la autorizarea agenților economici. 

Trecerea la noul cod CAEN Rev.3. 

De ce tot deranjul ăsta?

Pe scurt, este vorba de armonizarea clasificării românești a activităților din economia națională cu clasificarea europeană, NACE, Statistical classification of economic activities in the European Community.   

Mai exact, lista activităților din noul CAEN Rev.3 corespunde acum în mod exact listei activităților prevăzute în NACE Rev.2.1, implementat începând cu 1.ianuarie.2025, iar această armonizare permite o mai bună integrare, atât la nivel european, cât și internațional. 

În practică, pot să apară mai multe situații, mai exact: 

  • două, sau mai multe coduri CAEN Rev. 2 se vor transforma într-un singur cod CAEN Rev. 3;

  • un singur cod CAEN Rev. 2 se transformă într-unul, sau mai multe coduri CAEN Rev. 3;

  • două, sau mai multe coduri CAEN Rev. 2 se vor transforma două sau mai multe coduri CAEN Rev. 3.

 

Pentru cei familiarizați cu demersurile la Registru Comerțului procedura nu este foarte complicată. 
Iar pe myportal.onrc.ro a apărut o secțiune special dedicată acestui demers: 

recom onlinerecom online: actualizare obiect activitate

În realitate, dacă ponderea profesioniștilor din imesul nostru aparat bugetar ar fi ceva mai mare, toată trecerea asta s-ar fi putut face cu ușurință, fără sincope în activitatea instituțiilor, sau diverse alte probleme generate de interpretarea diferită, ori de lipsa unor norme de aplicare coerente.

Dar știm cu toții, cum funcționează lucrurile în România, așa că noi, oamenii obișnuiți ”din privat” ne-am găsit, din nou, în fața unor situații neplăcute generate de decizii arbitrare, care nu au nicio legătură cu interesul simplului cetățean, ci cu ”viziunea” și orgoliul profesional al șefului...

 

Noul CAEN Rev.3 și DSP București

De ce să fie ușor, când poate fi greu?!

În prima zi de lucru a bugetarilor din 2025 la DSP București ne aștepta un afiș de câteva rânduri redactat pe o foaie A4, prin care eram informați, că se primesc doar dosare conform Ordinului 377/ 17.04.2024, adică dosare care conțin documente conform CAEN Rev.3. 

Deși procedura de recodificare prevede faptul că certificatele anterioare rămân valabile până la actualizare, conducerea DSP București a decis să nu mai primească dosare, care conțin documente emise de Registrul Comerțului anterior datei de 01 ianuarie 2025. 

Anunț DSP București ian.2025

Ce poate fi asta? Exces de zel? Abuz? 
Nimeni nu știe răspunsul la această întrebare!

În același timp, la DSP Ilfov activitatea funcționează normal. 
Iar registratura DSP Ilfov a primit dosare și le-a înregistrat, la fel ca anul trecut. 

 

Tot pe 8 ianuarie 2025, prima zi de lucru a bugetarilor din 2025, am ajuns la DSVSA București, care a primit spre înregistrare dosare, fără a solicita neapărat acte emise de Registrul Comerțului după data de 01 ianuarie 2025 conform noului cod CAEN (Rev. 3)

 

Noul CAEN Rev.3 și primăriile din București 

La Primăria Sectorului 1 București nu prea am putut afla mare lucru, fiindcă compartimentul, care se ocupă de autoriazarea agenților economici nu funcționa, deocamdată, deoarece conducătorii instituției au decis să mute acest compartiment dintr-un sediu în altul. 

Primăria Sectorului 2 primește și procesează dosarele, așa cum este normal, fără a refuza dosare, care conțin acte emise de Registrul Comerțului înainte de 01 ianuarie 2025. 

Compartimentul specializat din cadrul Primăriei Sectorului 2 analizează documentele, verifică valabilitatea acestora, precum și îndeplinirea diverselor condiții și plata taxei aferente. 

Însă activitatea compartimentelor de autorizare a agenților economici din cadrul primăriilor de sector din București nu a fost afectată atât de mult de trecerea la noua clasificare CAEN Rev.3, ci mai degrabă de intrarea în vigoare a Legii 310 din 6 decembrie 2024 pentru completarea art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 99/ 2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, precum și de adoptarea unor acte normative locale, cum ar fi Hotărârea Consiliului Local Sector 1 nr. 236 din 12.12.2024, despre care vom povesti curând într-un articol distinct.  


Ai nevoie de ajutor în demersul de recodificare conform CAEN Rev.3, ne poți contacta telefonic [0730 50 40 10], sau ne poți transmite solicitarea ta în formular, aici, ori pe emai: clienti@juristfirme.ro